tiistai 15. marraskuuta 2016

Ongelmia lapsen opettajan kanssa

Kirjoitin yhteenvedon asioista, jotka ovat vaivanneet mieltäni ja joista haluan opettajan kanssa puhua.

"Hei

Puhumme näistä sitten torstaina, mutta kokoan tähän asiat, joista haluan puhua ja jotka nyt ovat olleet ongelmana.

1. LÄKSYISTÄ HUOLEHTIMINEN. Käsittääkseni kaikki jossain määrin lähti siitä, että sinä aloit vaatia, että Eevin pitää huolehtia läksyjen tekemisestä itsenäisesti ja asialla on kiire. Aluksi, alistuvana ja kilttinä ihmisenä, ajattelin, että olet sitten kai oikeassa, vaikka se tuntui kohtuuttomalta ja väärältä. Sitten erilaisten asioiden myötä (kuten pahan olon lisääntymisen myötä) jämäkkyyteni heräsi, aloin selvittää asioita ja olen nyt EHDOTTOMASTI sitä mieltä, että tokaluokkalaisen ei todellakaan tarvitse kyetä huolehtimaan ja vastaamaan läksyistä itsenäisesti. Siksi ajattelin, että pitäisi ehkä jutella rehtorin tms. kanssa, koska jos erimielisyys tässä asiassa jatkuu, on asiaa ruvettava selvittämään muidenkin kanssa, koska tilanne, jossa on vain kaksi keskenään eri mieltä olevaa osapuolta, on hedelmätön. Lisättäköön, että en koskaan tule hyväksymään näkemystä, jonka mukaan on joku KIIRE sillä, että Eevi hoitaa läksyt itsenäisestä ja kantaa koko vastuun niistä. Jos tilanne sitä vaatii, alan koota materiaalia, haastattelen ihmisiä, kerään tietoa ja jatkan tappelua asian kanssa, kunnes meitä lakataan ahdistelemasta tällaisella.

2. Eevin itsenäisyyden, omatoimisuuden ja vastuun ottamisen lisääntyminen ON edelleen tavoitteena. Mutta mitään KIIRETTÄ tai painetta tai aikarajoja en asiassa hyväksy. En hyväksy, että ulkopuolelta ahdistellaan ja luodaan sietämätöntä tilannetta. Asiasta ei tarvitse TEHDÄ ongelmaa. Minä olen ottanut Eevin kasvatuksessa tavoitteeksi kyseisten asioiden harjoittelemisen ja niitä harjoitellaan nyt rauhassa. Asialla EI ole KIIRE. Pikkuhiljaa. Me etenemme omaa vauhtiamme. Itse pidän hyvänä aikatauluna tulevia vuosia. Ala-asteaikaa. Hiljalleen Eevi oppii huolehtimaan itse asioista ja kantamaan vastuuta.

3. SELITTÄMINEN. Tämä on minulle nyt akilleen kantapää. Minä saan selittää niin paljon kuin haluan ja minusta on alentavaa ja epäkunnioittavaa tulla sanomaan, että "älä nyt selitä", mikä osoittaa ainoastaan, että pidät omaa tapaasi toimia ja ajatella oikeana ja tuputat sitä minulle. Juuri tämä aiheutti sen, että olen nyt pitkään ollut vihainen. Oli myös täysin asiatonta tulla kodin ja koulun päivänä puhuttelemaan minua siitä, miten Eeviä pitäisi rangaista siitä, mitä hän teki. Olin TÄYSIN eri mieltä kanssasi siitä, miten sellainen tilanne hoidetaan ja olen yhä. Eeviä ei rangaistu, asiasta juteltiin, ja Eevi EI ole sellaista tehnyt toiste, kuten tiesinkin, ettei tee. Rangaistuksesta ei olisi ollut MITÄÄN hyötyä. Se olisi ollut ainoastaan epäempaattista.

Lapsen käytöksen selittäminen on empaattista ymmärtämistä. On hyvä arvioida, MIKSI lapsi toimii jossain tilanteessa kuten toimii ja miettiä sitten sen pohjalta, mikä on hyvä tapa toimia.

Toisinaan tämä SELITTÄMINEN on koskenut toisenlaisia asioita. Laitoin ekaluokalla välillä viestiä, että Eevin myöhästyminen tms. oli minun syytäni. Olet sanonut tästäkin, että en saisi tehdä niin ja ottaa vastuuta itselleni. Minusta se on aivan käsittämätöntä. Jos minä herätän meidät liian myöhään ja olen TÄYDELLISESTI vastuussa Eevin myöhästymisestä, totta kai on vastuu siitä MINULLA. Toisekseen sain tuosta käsityksen, että sinun mielestäsi ilmeisesti Eevin kouluun ehtiminen on sitten EEVIN vastuulla, mutta kun syksyn alussa sitten laitoin asian Eevin vastuulle ja se tuli pahasti myöhässä monta kertaa, sinä läksytit minua siitä, miten on MINUN vastuullani, että Eevi lähtee ajoissa... No, niin on minustakin, mutta miksi sitten en saa SELITTÄÄ, jos Eevi on joskus myöhästynyt, että syy on MINUN, vaan pitäisi antaa EEVIN kantaa vastuu ja seuraukset? Sekavaa minusta.

Joka tapaksessa SELITTÄMINEN on ehdottomasti ok enkä hyväksy sitä, että minulle aletaan OPETTAA, miten sen sijaan pitäisi toimia.

4. Kouluun ehtiminen. Ihmettelen, miksi ekaluokalla minulle ei koskaan tiedotettu, että Eevi on usein myöhässä. Sain tietää asiasta vasta keväällä terveystarkastuksessa. Miten ihmeessä voi puuttua asiaan, josta ei tiedä? Asumme aivan koulun vieressä ja luulin, että Eevi ehtii, kun lähtee muutamaa minuuttia ennen kellon soimista. Vasta terveystarkastuksen jälkeen olin TIETOINEN siitä, että aikataulutusta on muutettava. Tarkoitus on siitä asti ollut, että Eevi lähtee 15 minuuttia ennen. Toisinaan on lähtenyt 5 minuuttia ennen tms. ja minä en edelleenkään ikinä tiedä, onko Eevi ajoissa vai ei. Olen todella huono itse ehtimään aamuisin mihinkään, ja nämä aamut on meille hankalia, koska minä olen hyvin hankala aamuihminen. Mutta nyt on taas saatu skarpattua.

Ja minä en kaipaa kenenkään muun näkemystä enää siitä, kenen vastuulla kouluun ehtiminen on. Se asia ei kuulu muille kuin meidän perheelle. Vastuu on MINULLA. Eevi ei todellakaan ole kykenevä vielä huolehtimaan asiasta itsenäisesti.

5. Eevin lukeminen. Alkusyksynä luettiin melkein joka ilta kotona 10 minuuttia ääneen ja Eevi sai arvan ja palkinnon. Välillä halusi kirjoittaa 10 minuuttia ja toki sai siitä yhtä lailla palkinnon. Lukuvartti on ollut hyvä juttu myös. Huomaan, että Eevin lukeminen on kehittynyt nyt paljon ja minusta se on nyt oikein hyvää eikä tukitoimia asiassa välttämättä tarvita. Lukuvarttia voidaan toki jatkaa, koska ainahan lukeminen on hyväksi. Samaten jatkan luettamista kotona, mutta enää tarve ei ole niin akuutti.

6. Kirjoittaminen. Eevi osaa kirjoittaa. Eevi vihaa kirjoittamista. Minusta on täysin ok, jos Eevin pitää pyyhkiä pois erityisen suttuisia kirjaimia tai sanoja tai virheitä ja korjata ne. En koe Eevin tarvitsevan mitään tukitoimia kirjoittamisen kanssa. Ei minulla silti mitään tukiopetusta tms. VASTAANKAAN ole, mutta toisaalta se kielii minulle siitä, että jostain syystä opettajan mielestä asiassa on joku vika ja sitten haluan kyllä tietää, mikä se vika on. Eevi edelleen unohtelee välillä kaksoikonsonantteja tms. mutta virheitä ei juuri muuten tule. Käsialasta saa myös selvää. Minusta kaikki on siis ok.
Lisättäköön myös, että Eevillä ei ole velvollisuutta nauttia läksyistä. Kun hän VIHAA läksyjen tekemistä ja ei jaksa keskittyä, on käsiala toisinaan hiukan huolimatonta. Minusta tähän ei liikaa pidä puuttua. Käsialavihkon kanssa on selvästi laiskotellut ja kirjoittanut harvaan ja olen odottanut, että asiasta sanottaisiin. Minä en ole jaksanut asiaan puuttua, jos se ei kerran koulussa haittaa. Mutta jos sieltä tulee viestiä, että tuo ei sovi, niin sitten pannaan kirjoittamaan tiheämmin. Ja edelleen, todella huolimattomasti tehtyjä kirjaimia yms. on ihan sopivaa joutua korjaamaan. Se on kenties jopa suotavaa.

7. Matematiikka. Matematiikassa ei minusta ole ongelmaa. Kolmen kertotaulua harjoiteltiin kovasti, kun Eevi kertoi, että testi on tulossa, ja sen se nyt osaa käsittääkseni hyvin.

8. PIIRUSTUS. Haluan vielä yhden mieltäni vaivanneen asian selvittää. Eevin piirustus, joka oli pudonnut koulun seinältä ja jonka iltapäiväkerhon aikuinen oli ottanut talteen. Eevi puhui minulle piirustuksesta useasti ja oli huolissaan. Piirustus oli Eeville tärkeä. Kuten olet itsekin huomannut, Eevi käsittää asioita usein sekavasti ja väärin. Sinun mielestäsi Eevi TIESI, että piirustus on henkilöllä X ja Eevin piti itse vain hakea se. Minä olen eri mieltä. Eevin käytöksen ja puheiden perusteella Eevi ei tiennyt mitää pitäisi tehdä ja pelkäsi, ettei enää saa piirustustaan, joten HYVÄNÄ VANHEMPANA, joka välittää lapsestaan, minä otin sinuun yhteyttä asiassa. TÄSSÄ KOHTAA olisit voinut itse valita toisin. Koska sinusta Eevin olisi kerran pitänyt itse hakea piirustus eikä asioita saisi tehdä Eevin puolesta, sen sijaan, että haet piirustuksen ja annat minulle, olisit voinut KERTOA minulle missä piirustus on ja miten eevi sen saa ja Eevi olisi voinut hakea sen. Ihmettelen, miksi aloit taas ojentaa MINUA siitä, miten hoidin tuon asian Eevin puolesta. En hoitanut. Sinä hoidit. Minä otin aivan asiaankuuluvasti yhteyttä koululle (sinuun) selvittääkseni asiaa, josta lapseni on huolissaan. MINULLA ei mitenkään voinut olla TIETOA siitä, että piirustus on paikassa X, josta sen saa kysymältä henkilöltä X ja että Eevin PITÄISI tämä tietää.

9. Eevin kyky muistaa ja ymmärtää ohjeita. Kuten olemme havainneet, Eevi käsittää/muistaa asioita väärin. Tämä nyt vain on fakta tällä hetkellä. Eeviä tulee YMMÄRTÄÄ tässä asiassa ja ottaa tämä ominaisuus huomioon. En hyväksy asennetta, jonka mukaan Eevi tekee tämän muka jotenkin tahallaan. Ei tee. Pelkästään suullisesti annetut tiedotukset tai ohjeet siis jäävät tulematta kokonaan kotiin tai ne saapuvat mahdollisesti sekavina ja vääristyneinä. Siksi olisi viisainta antaa ohjeet kirjallisesti TAI varmistaa, että Eevi on ainakin ymmärtänyt ohjeen ja edistää muistamista sillä, että Eeviin otetaan varmasti katsekontakti, asia selitetään hänelle selkeästi ja pyydetään toistamaan. Minä taas koitan muistaa, että Eevin puheet voivat olla vääristyneitä. Toisinaan ei kuitenkaan ole mitään syytä ajatella, että se, mitä Eevi sanoo, ei olisi totta ja en aina voi muistaa suhtautua kaikkeen epäluuloisesti.


Kaiken kaikkiaan Eevillä menee mielestäni siis ihan hyvin koulussa nyt, kun lukeminenkin alkaa sujua mukavasti. Läksyt pitää tehdä, VASTUU siitä, että läksyt tulee tehtyä, on lain mukaan VANHEMMILLA. Sinulle tai koululle ei kuulu se, MITEN läksyt täällä hoidetaan valmiiksi. Ja minä todellakin aion selittää, jos joskus ne on tekemättä MINUN takiani, kuten tämän viikon maanantaina. Eevin ei todellakaan kuulu joutua vastuuseen MINUN virheistäni. En pakannut perjantaina siis läksykirjoja mökille mukaan, koska ajattelin, että ehtii tehdä sunnuntai-iltana. Mutta asiat ei sitten sujuneetkaan kuten piti ja läksyt jäi tekemättä.

Ajan myötä vastuu siirtyy Eeville. Läksyissä kuten monessa muussakin asiassa. Meillä on kuitenkin monta vuotta aikaa. Kiirettä ei ole. Rauhassa harjoitellaan ja lisätään vaatimuksia. Ja tähän haluan meidän perheelle rauhan."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti